مقالات کیوتک

ربات هوش مصنوعی

ربات هوش مصنوعی

ربات ‌های هوش مصنوعی یکی از آخرین دستاوردهای حوزه رباتیک است که با ورود هوش مصنوعی به عرصه ربات‌ها پدید آمده است. ربات ماشینی است که می‌تواند بخشی از وظایف پیچیده‌ انسانی را به‌صورت خودکار انجام دهد. به شاخه‌ای علمی که کارش ساختن ربات‌هاست علم رباتیک می‌گویند. ایده ساختن ماشین‌های شبیه به انسان قدمتی طولانی دارد. ربات‌ها برای رسیدن به وضعیت کنونی‌شان مسیر طولانی را طی کرده‌اند. امروز دیگر صحبت کردن درباره ربات‌هایی که می‌توانند کارهایی شبیه به انسان انجام دهند تخیل صرف نیست.

یک ربات انباردار ممکن است از یک الگوریتم مسیریابی برای حرکت در انبار استفاده کند، یک پهپاد ممکن است از ناوبری خودکار برای بازگشت به خانه استفاده کند در زمانی که در شرف تمام شدن باتری است، یک خودروی خودران ممکن است از ترکیبی از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای شناسایی و جلوگیری از خطرات احتمالی در جاده استفاده کند. همه این‌ها نمونه‌هایی از ربات‌ هوش مصنوعی هستند.

ربات هوش مصنوعی چیست و چه مکانیزمی دارد؟

در پاسخ به سؤال ربات هوش مصنوعی چیست باید گفت، ربات‌ هوش مصنوعی، ماشین‌ برنامه‌ریزی‌شده‌ای است که مانند انسان فکر و عمل می‌کند. این ماشین طوری طراحی شده است که بتواند بدون دخالت انسان به‌تنهایی آموزش ببیند، استدلال کند و تصمیم بگیرد. در واقع، هدف ربات‌ها به طور کلی، دستکاری اشیاء از طریق تغییر در ویژگی‌های فیزیکی جسم است که نیروی انسانی را از انجام عملکردهای تکراری باز می‌دارد و علم رباتیک برای این کار از علوم مختلفی استفاده می‌کند؛ علومی همچون مهندسی برق که از قطعات الکتریکی به منظور تغذیه و کنترل ماشین‌آلات استفاده می‌کند، مهندسی مکانیک که از ساختار، فرم یا شکل مکانیکی به منظور طراحی و انجام یک کار خاص بهره می‌برد و علوم کامپیوتر که با سطحی از برنامه کامپیوتری برای تعیین زمان و چگونگی کار ربات مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس اگر بگوییم هوش مصنوعی هیجان‌انگیزترین رشته در رباتیک است، سخنی به گزاف نگفته‌ایم، چراکه کمتر کسی می‌تواند بپذیرد که یک ربات می‌تواند همیشه هوشمند باشد.

مهمترین ربات‌های هوش مصنوعی

در سال‌های اخیر، ربات‌هایی با فناوری هوش مصنوعی ساخته شده‌اند که در برنامه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، یک ربات‌ هوش مصنوعی، هر روز پیشرفته‌تر و باهوش‌تر می‌شود و قادر به انجام کارهایی است که پیش از این انجام آن‌ها برای ماشین‌ها غیرممکن بود. این گونه ربات‌ها در حوزه‌های مختلفی همچون بخش‌های دفاعی، پزشکی، صنعتی، تجاری، معدنی و سرگرمی کاربرد دارند. در اینجا به برخی از مهمترین ربات‌های هوش مصنوعی اشاره می‌کنیم:

Sophia

سوفیا که توسط Hanson Robotics ساخته شده است، یکی از اولین شهروندان ربات انسان‌نما با فناوری تشخیص چهره و قابلیت پردازش زبان طبیعی است. این ربات هوش مصنوعی می‌تواند از طریق مکالمه با مردم تعامل داشته باشد و همچنین احساسات انسانی مانند شادی یا خشم را از حالات چهره یا آهنگ صدا تشخیص دهد.

Honda’s Asimo

ChatGPT

Starship delivery

Nimbo

ربات‌ها و بهره‌مندی از فناوری‌های هوش مصنوعی

ربات هوش مصنوعی از طریق برنامه‌های هوش مصنوعی کنترل می‌شود و از فناوری‌های هوش مصنوعی مختلفی مانند بینایی کامپیوتر، پردازش زبان طبیعی، محاسبات لبه و … استفاده می‌کند. برخی از فناوری‌های هوش مصنوعی مورد استفاده برای ربات‌ها به شرح زیرند:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *