مقالات کیوتک

باتری‌های نانو الماسNDB

باتری های NDB

باتری جدیدی که توسط محققان شرکت باتری سازی NDB مستقر در کالیفرنیا، ساخته شده است از ضایعات رادیواکتیو برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می کند. محققان این شرکت ادعا می‌ کنند که این باتری جدید که «باتری‌های نانو الماس» نامیده می شود، می ‌توانند تا ۲۸ هزار سال بدون نیاز به شارژ شدن کار کند.

انرژی این باتری از ایزوتوپ های رادیواکتیو مورد استفاده در راکتورهای هسته ای تامین می شود اما به گفته محققان سطح پرتوافشانی باتری ‌های نوآورانه آنها کمتر از پرتوافشانی طبیعی بدن انسان است؛ بنابراین استفاده از  آنها ایمن بوده و خطری نخواهد داشت.

محققان می گویند، از آنجا که این باتری در الماس – سخت ترین ماده شناخته شده است – قرار می گیرد، تابش کمتری نسبت به بدن انسان دارد. از این باتری ها می توان در وسایل مختلف از جمله خودروها، دستگاه‌های الکترونیکی، تجهیزات پزشکی و در حوزه فضانوردی استفاده کرد.

محققان این شرکت همچنین اظهار داشته اند که با تغییر مقیاس می‌توان باتری ‌های ویژه‌ ای برای استفاده در خودرو های الکتریکی آتی تولید کرد. در حال حاضر، شرکت‌ هایی مانند تسلا باتری خودروهای خود را تا هشت سال یا ۱۰۰ هزار مایل ضمانت می ‌کنند و بیش از آن مسئولیتی بر عهده نمی‌ گیرند. این در حالی است که به ادعای NDB ، این شرکت می‌ تواند باتری ‌هایی تولید کند که انرژی مورد نیاز خودروها را برای ۹۰ سال تأمین کنند.

در حال حاضر مشخص نیست باتری ‌های NDB چه زمانی به تولید انبوه می رسند و وارد بازار خواهند شد.

مشخصات کاربردی باطری هسته ای چیست؟

باتري اتمي يا باتري هسته‌اي شبيه يك رآكتور مينياتوري است كه در آن، انرژي اتمي به انرژي الكتريكي تبديل مي‌شود. در اين سيستم، بر اثر تشعشع يك عنصر راديواكتيو مثل پلوتونيوم انرژي لازم براي كار كردن بسياري از دستگاه‌هاي الكتريكي فراهم مي‌شود؛

هرچند امكان استفاده از اين سيستم در سامانه‌هاي پزشكي – ازجمله باتري قلب انسان – نيز فراهم است اما دانشمندان ناسا از اين روش عمدتا براي تأمين انرژي كاوشگرهاي فضايي‌شان استفاده مي‌كنند. با اين شيوه، يك كاوشگر مي‌تواند تا مسافت‌هاي طولاني بدون نياز به انرژي خورشيدي به راهش ادامه دهد.

  • استفاده از پلوتونيوم 238

اين ماده‌ راديواكتيو است كه از مدت‌ها قبل به‌عنوان يك منبع انرژي بلندمدت شناخته مي‌شد. پلوتونيوم 238 تا به حال در پروژه‌هاي فضايي مثل وويجر، كنجكاوي، «افق‌هاي تازه» در باتري‌هاي اتمي استفاده شده است.

  • دارای توانی برابر 100 تا 125وات

توان توليدي اوليه باتري‌هاي اتمي اين كاوشگرها 125وات است كه بعد از 14سال كار بي‌وقفه به 100وات مي‌رسد.

  • نسل جديد این باتری ها در راه مريخ

چالش ناسا درباره كم كردن مصرف پلوتونيوم در باتري‌هاي هسته ای است كه روي كاوشگرهايش نصب كرده است. در تازه‌ترين برنامه، ناسا قرار است روي كاوشگري كه قرار است سال2020 به مريخ بفرستد، 2نمونه باتري اتمي جديد نصب ‌كند كه يك‌چهارم كمتر پلوتونيوم مصرف مي‌كنند.

  • عمر طولانی این باتری

هر يك باتري اتمي به اندازه يك ميليون باتري عادي عمر مفيد دارد.

  • قابلیت طی مسافتی برابر 80 هزار كيلومتر

اين مسافتي است كه يك خودرو با باتري هسته ای مي‌تواند طي كند، اين عدد را با باتري‌هاي خودروهاي برقي امروز مقايسه كنيد كه حداكثر هر 300كيلومتر يك‌بار بايد شارژ شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *