مقالات کیوتک

پروگرامر آی سی

دستگاه پروگرامر IC چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه پروگرامر IC که به آن برنامه نویس تراشه، برنامه نویس مدار، برنامه نویس آی سی یا فقط رایتر  EPROM نیز گفته می شود، قطعه سخت افزاری برای انتقال داده ها به مدارهای مجتمع قابل برنامه ریزی مانند رام، EPROM، EEPROM، فلش مموری است. چهار نوع کلی دستگاه پروگرامر وجود دارد:

  • دستگاه پروگرامر IC باند: برای برنامه نویسی مدارهای متعدد در تولید انبوه.
  • دستگاه پروگرامر IC جهانی: برای توسعه و تولید سری های کوچک.
  • دستگاه پروگرامر IC جیبی: دستگاه های قابل حمل برای توسعه و خدمات میدانی.
  • دستگاه پروگرامر IC تخصصی: فقط برای انواع مدارهای خاص مانند برنامه نویسان EPROM

اولین دستگاه های پروگر تراشه به اندازه یک جعبه کفش بوده و وزن چندین کیلوگرم داشتند. برخی از آن ها هنوز تولید می شوند و توسط افراد خاص مورد استفاده قرار می گیرند. اما با پیشرفت تکنولوژی پروگرامر های مدرن تنها چند صد گرم وزن دارند و در جیب جای می گیرند. برنامه نویس ایده آل مزایای یک برنامه نویس جیبی جهانی را با امکان اتصال چندین پروگرامر را به یک رایانه شخصی ترکیب می کند.

پروگرامر های تراشه به دو دسته اصلی پروگرامر تخصصی و یونیورسال تقسیم می شوند. پروگرامر تخصصی همان طور که از نامش پیداست، تنها برای یک دسته خاصی از قطعات کاربرد داشته و از طریق شرکت های سازنده قطعات عرضه و مورد استفاده قرار می گیرند. در مقابل پروگرامر های یونیورسال یا جهانی هستند که کاربرد عمومی داشته و برای انواع قطعات قابل استفاده هستند.

انواع دستگاه پروگرامر IC

دستگاه پروگرامر IC به دلیل کاربرد گسترده در انواع مختلفی تهیه و تولید شده اند. انواع دستگاه پروگرامر IC عبارتند از:

  1. سوپر پروگرامر
  2. پروگرامر چند کاره
  3. پروگرامر خودرویی

سوپر پروگرامر

سوپر پروگرامر یکی از پروگرامر های تخصصی با محبوبیت بین المللی بوده که به علت توان بالا در تعمیر چیپ های الکترونیکی در انواع رنج ها مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به کاربرد و نقاط مثبت سوپر پروگرامر ها باید به این نکته اشاره کرد که برای انواع مختلف آی سی از نمونه های مختلف آداپتور ها استفاده نمود.

پروگرامر چند کاره

پروگرامر های چند کاره یکی از انواع پروگرامر های کاربردی و. حرفه ای بوده که در تعمیر لپ تاپ، موبایل، تلویزیون و به طور کلی لوازم صوتی و تصویری کاربرد دارد. این دستگاه با قابلیت متصل نمودن و برنامه نویسی تعداد بالای آی سی از اساسی ترین تجهیزات تعمیر دستگاه های الکترونیکی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید